Takich dokumentów jest znacznie więcej i wartoby pokusić się o chociaż ich kopie. i jast już część osób, która zbiera je do wirtualnego narazie Muzeum Historycznego Miasta Kalisza. Takie rzeczywiste muzeum to konieczność w mieście o najstarszej w Polsce metryce. Sprawa rozbija się o środki głównie. Lecz jest także grupa malkontentó, która chronicznie unika muzeów i ona sieje największy ferment. No bo my lubimy najbardziej takie uciechy, przy których nie potrzeba żadnego wysiłku, ani mózgu, ani fizycznego
. VIVA HIP HOP !!!
Tu znajdziecie przykład takiego dokumentu z 1210 roku wydanego przez :
księcia kaliskiego Władysława Odonica .
http://www.skomlin.pl/dok_skomlin/25.10 ... t_1210.pdf
[ Dodano: Czw, 15.10.2009, 22:11 ]
Znalazłem taką
,,pyszną'' mapę z Kalischem na prawym brzegu Prosny z 1645 roku :
http://www.library.ucla.edu/yrl/referen ... olonia.jpg
Warto zwrócić uwagę na lesistość naszych okolic.
[ Dodano: Pon, 19.10.2009, 10:18 ]
Nowsza historia z przełomu XIX i XX wieku :
Władze carskie już w 1893 r. poważnie brały pod uwagę możliwość przeniesienia stolicy guberni kaliskiej z Kalisza do Łodzi. Te pierwsze przymiarki nie były podyktowane względami ekonomicznymi, ale pozostawały w związku z prowadzonymi na najwyższym szczeblu rozważaniami na temat bezpieczeństwa państwowego imperium rosyjskiego. Wówczas zdecydowano, że miasta gubernialne nie powinny znajdować się tuż przy zewnętrznej granicy państwowej, a raczej powinny nieco dalej.
- Po raz drugi kwestia ewentualnego przeniesienia stolicy guberni do Łodzi, a tym samym sprawa utworzenia guberni łódzkiej, wypłynęła w 1914 r. za sprawą memoriału fabrykantów łódzkich pod tytułem „Notatka fabrykantów łódzkich w sprawie ustanowienia guberni łódzkiej”. W rozprawie zawierającej aż osiem rozdziałów poświęconych analizie uwarunkowań ekonomicznych, społecznych i organizacyjno-administracyjnych fabrykanci łódzcy bardzo precyzyjnie wyłożyli argumenty przemawiające za koniecznością przeprowadzenia pilnej reorganizacji władz gubernialnych.
Według twórców memoriału w latach 1860 – 1912 liczba mieszkańców Łodzi powiększyła się aż 11 razy (z 39 4040 do 459 353), podczas gdy w tym samym czasie w Kaliszu (z 9000 do 43 000) i Piotrkowie Trybunalskim (z 10 000 do 44 031) ludność wzrosła zaledwie czterokrotnie. Mieszkańcami Łodzi przemysłowej zostawali emigranci z obszarów wiejskich i miast położonych od niej w promieniu 120 km. Ludność napływowa mogła znależć pracę w kilkuset łódzkich fabrykach, podczas gdy Kalisz oferował pracę w zaledwie 20, a Piotrków Trybunalski w dziesięciu. Równie drastyczna była dysproporcja obciążeń podatkowych ponoszonych przez konkurujące miejscowości. Łódż w 1912 roku zobowiązana została do odprowadzenia podatków w wysokości 6 984 327 rubli, podczas gdy Kalisz (228 600 rubli) i Piotrków Trybunalski (212 650 rubli) wpłacały do budżetu imperium zaledwie po około 3 proc. obciążeń przypisanych Łodzi. Zlokalizowanie władz gubernialnych poza Łodzią (tj. w Piotrkowie Trybunalskim) dodatkowo komplikowało życie przemysłowcom łódzkim. Na przykład w celu uzyskania decyzji administracyjnych w sprawach budowlanych (uzgodnienia planów i lokalizacji obiektów) łodzianie w 1912 r. aż 1117 razy odbyli podróż do Piotrkowa Trybunalskiego. Jeszcze częściej łodzianie jeżdzili do piotrkowskiego wydziału paszportowego, gdzie otrzymywali zezwolenie na przekroczenie granicy cesarstwa, a nawet zgodę na wjazd z Kongresówki do Rosji. ( ... ) W jakimś sensie nowy region powstał w opozycji do skostniałych i już pod koniec XIX w. niefunkcjonalnych formalno-administracyjnych struktur z Piotrkowem Trybunalskim i Kaliszem na czele. Decyzja sejmu ustawodawczego z 2 sierpnia 1919 r. doprowadziła do zinstytucjonalizowania zmian wywołanych rewolucją przemysłową. W jej konsekwencji Piotrków Trybunalski i Kalisz znalazły się na obrzeżach nowo ukształtowanego regionu.
żródło :
http://www.rp.pl/artykul/60841,315874.html
Dodam jeszcze, że w 1929 roku zaludnienie miast wij.łódzkiego kształtowała się następująco :
1. Łódż - 597 183
2.
Kalisz - 55 613
3. Piotrków T. - 43 437
4. Tomaszów M. - 35 484
5. Pabianice - 34 967
6. Koło - 13 040
7. Konin - 10 379
8. Turek - 10 073