kaliszanin2 pisze: ↑15 sty 2024, o 22:11
Trzeba argumentować, że 5 min. wygody dla poznaniaków nie równoważy negatywnego wpływu bypassu na naszą aglomerację.
Ciężko mi się zdecydować kto ma więcej racji, jestem rozdarty pomiędzy lokalizmem, a argumentami drugiej strony.
W Kaliszu nie zatrzymają się wszystkie pociągi (kiedyś to liczyłem tutaj i HRJ mniej więcej pokrywa się z tym co mówił rym-ek). No i nie ma nic w tym dziwnego, Kalisz jest za mały i zbyt ubogi, aby dawać spore potoki na taką ilość EIP (tzn. jakby zatrzymywały się wszystkie). My przede wszystkim będziemy dawali potoki do REx, IC i prywatnych, które będą znacznie tańsze. Można byłoby powalczyć o lepszy takt dla REx na kierunku poznańskim, dodatkowego do Łodzi i lepszą obsługę do Wrocławia. Myślę, że nie jest to niemożliwe, bo Płock będzie miał dwa RExy (tj. do Torunia i Warszawy).
A nie zapowiada się na to, żeby Kalisz chociaż delikatnie urósł, wręcz przeciwnie. Moim zdaniem dobrze (tzn. dobrze nie będzie, ale imho są też gorsze scenariusze) będzie jak nie skurczymy się do rozmiarów np. Stalowej Woli, Przemyśla, Ostrołęki i nie będziemy mieli średniej wieku takiej jaką ma przeciętne miasteczko w NRD (tj. powyżej 60 lat). Oczywiście ruch wzrośnie, mówią o tym prognozy uwzględniające demografię, ale to nadal będzie za mało.
Jeszcze inną opcją jest to, że Kalisz mógł być węzłem przesiadkowym, ale... nim nie będzie, przynajmniej nie w odpowiedniej skali. Ostrów też ma mieć całkiem fajną ofertę, więc daję to powody do sporych wątpliwości, czy Kalisz będzie popularnym miejscem do przesiadek.
W takim razie, jeżeli nie wszystkie pociągi będą się u nas zatrzymywały to będą u nas spore straty czasowe. Ja zamiast 5 minut bardziej skłaniałbym się ku 7-8 minutom, choć to trzeba byłoby policzyć. No dobra, to mimo wszystko nie brzmi tak źle. Tylko, że jak pociągi będą jeździły na vmax=350km/h to różnice będą robiły się spore. No i na odnodze poznańskiej nie będzie jakiegoś wielkiego skoku w czasie przejazdu dla Poznania*, to będzie około 20-25 minut**. Wrocław zyska ponad ok. 2h. Oczywiście Wrocław ma znacznie gorszą ofertę, ale... pomimo większej odległości (w linii prostej) do Warszawy będą mieli szybszy czas przejazdu, niż Poznań.
*przy całej niechęci chyba większości osób na tym forum do Poznania trzeba przyznać to, że Poznań będzie znaaaacznie większym generatorem ruchu, niż Kalisz i to przede wszystkim dla niego jest budowana ta odnoga. Oczywiście my pośrednio na tym mocno zyskamy.
**Nie wiem, czy jeszcze remont LK3 trwa, ale przed nim pociąg jechał ok. 2h 25m.