Czy Kalisz jest specyficzny pod względem użytkowania samochodu? Kiedyś utarło się przeświadczenie, że Kalisz jest miastem marketów i samochodów. Nie wiem jak jest obecnie ale kilka lat po otwarciu Amber porównywałem Kalisz z miastami podobnej wielkości i byliśmy mniej wiecej w połowie stawki, a dokładnie tylko nieco powyżej połowy.
Jeśli chodzi o przepustowość dróg i pojemność parkingów, to też nie wyróżniamy się na plus. Jedyne co wyraznie odróżnia Kalisz od większości podobnej wielkości miast i to in minus, to brak kompletnej obwodnicy śródmieścia, czyli właśnie połączenia TS ze Szlakiem Bursztynowym. Mało w którym mieście jest tak, że nie można ominąć śródmieścia z każdej strony drogą o większej przepustowości.
Ilość zaparkowanych na ulicach śródmieścia somochodów mogłaby wskazywać, że miejsc parkingowych jest więcej niż w innych miastach. Tutaj niektórzy pewnie się zdziwią ale jest ich niekiedy o wiele mniej i to nawet w porównaniu z miastami zachodniej części Europy . Fakt, że widać tam większą kulturę parkowania, mniej jest samochodów na uliczkach historycznych śródmieść i chodniki nie są tak pozastawiane autami ale z tego nie wynika, że pojemność parkingowa jest mniejsza. Jest wręcz przeciwnie. Dożo miejsc parkingowych znajduje się pod ziemią i w wielopoziomowych parkingach naziemnych. Są też parkingi na obrzeżach śródmieść.