1956 - W Wyższej Szkole Ekonomicznej w Poznaniu i Politechnice Szczecińskiej - Katedrze Ekonomii Transportu Drogowego opracowano studium do projektu węzła kolejowego w Kaliszu. Projekt przewidywał przeniesienie dworca osobowego w okolice Chmielnika, towarowy zaś zlokalizowany został między Winiarami a Opatówkiem. Ponadto plan przewidywał połączenia kolejowe z Pleszewem z bocznicą dla dzielnicy przemysłowej, z Koninem i dalej do Inowrocławia oraz z Wieluniem i dalej do Częstochowy. Ministerstwo Kolei pismem z dnia 10 maja 1956 r. poinformowało PWRN w Poznaniu, że w planie pięcioletnim 1956 -1960 budowa nowych linii kolejowych w rejonie Kalisza nie jest przewidziana.
Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Witam poszukiwałbym jakiś informacji na temat:
-
- Użytkownik
- Posty: 10980
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Myślę, ż enajlepiej jak sie zgłoszisz z tym do PKP lub wymienionych uczelni.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Nie da się wrócić do tych planów?
-
- Użytkownik
- Posty: 10980
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Wielka szkoda, że tego nie zrobiono, a i KDP nas ominęło. Mamy coś pecha do kolei.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Mamy pecha do wszelkich inwestycji centralnych, o dużym znaczeniu. A wydawało by się, że nie jedna miejscowość pozazdrościłaby tak dogodnego położenia w trójkącie pomiędzy trzema dużymi aglomeracjami. Ale cóż.
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Przemku tego położenia było można pozazdrościć ale kiedyś...
Kiedy to liczono się z Kaliszem, planowano tutaj autostrady i linie kolejowe.
A teraz? wszystko nas omija... Droga ekspresowa łącząca Wrocław z Łodzią przebiega przez wsie zamiast przez aglomeracje liczącą sobie 350tyś. ludzi...
Jednak czy nasze władze pisnęły chociaż słówkiem żeby zmienić te warianty kiedy były jeszcze planowane?
Oczywiście że nie...
Ostatnią szansą jest bicie się o linię kolejową Hight Speed łączącą Wrocław - Łódź z Warszawą.
Bo jak wiemy cały czas wracają plany budowy linii kolejowej Wieruszów - Sieradz...
Wtedy to dopiero obudzimy się z palcem w nocniku...
Czy tak trudno jest chociaż poruszyć ten temat?
Wtedy załatwili byśmy sobie remont naszej linii a może i nawet zwiększyli prędkość która była tu w latach świetności...
Czy naprawdę lepiej budować jakąś linie wiodącą przez same pola? już pomija elektryfikacje linii na odcinku Oleśnica - Kępno
Podobno w pociągach wiecznie brak frekwencji...
To ja się pytam jak oni tam dadzą rade skoro pociągi jadące przez aglomeracje Kal. - Ostrowską mają małą frekwencje a co dopiero przez wielkie gigantyczne Kępno?
Powiedźcie kto ma o to powalczyć jak nie nasze władze?
Łódź, Wrocław?? do nich pociągi i tak dojadą...
Wracając jednak no powiedzmy do tematu...
Nie wiem jak wy ale ja czasem myślę jakby to miasto mogło wyglądać gdyby nie pewne wydarzenia...
Np: zburzenie miasta itd...
I również stawiam sobie pytanie co by gdyby rzeczywiście ten węzeł wtedy powstał.
Pomijam już rozwój miasta, być może większa ilość mieszkańców itd. tylko jakby pewne miejsca wyglądały...
Generalnie na temat węzła jeszcze zbytnio nie udało mi się nic znaleźć...
Chodź słyszałem również o jakimś wariancie 2.
Mianowicie że dworzec główny miałby być na obecnym osiedlu Widok konkretniej gdzieś w rejonach Lidla oczywiście wtedy jeszcze nie było bloków na widoku.
Takie tam przykładowe warianty:
I zadaje sobie chociażby pytanie jakie byłby plany na siatkę drogową w mieście?
Czy tak zwany pierścień śródmieścia by powstał? W jego wypadku kolej ma bardzo podobny przebieg.
Czy torowisko graniczyło by z ringiem?
Czy powstała by wgl. nowa koncepcja na drogi w Kaliszu?
Kolejna sprawa to gdzie Kalisz by się rozbudowywał?
Bardzo często kolej jest ograniczeniem i robi za granice zabudowy miasta...
Tutaj raczej nie byłoby zbytnio wyboru bo zostałby w sumie tylko zalewowy Rajsków więc zabudowa by musiała się gdzieś przebić za tory.
Wyobrażacie sobie stacje kolejową gdzieś na Podmiejskiej?
I te gigantyczne ilości torów pod dworcem?
Wątpię by wtedy myślano by o budowie osiedla HS.
Ciężko mi jest sobie wyobrazić że generalnie nad każdą drogą wylotową z Kalisza szłyby tory.
W sumie to i czasem dobrze że to nie powstało...
Bo obecnie są problemy z brakiem funduszy na obwodnicę a jakby doszły jeszcze budowy dodatkowy wiaduktów bo kolej
Kiedy to liczono się z Kaliszem, planowano tutaj autostrady i linie kolejowe.
A teraz? wszystko nas omija... Droga ekspresowa łącząca Wrocław z Łodzią przebiega przez wsie zamiast przez aglomeracje liczącą sobie 350tyś. ludzi...
Jednak czy nasze władze pisnęły chociaż słówkiem żeby zmienić te warianty kiedy były jeszcze planowane?
Oczywiście że nie...
Ostatnią szansą jest bicie się o linię kolejową Hight Speed łączącą Wrocław - Łódź z Warszawą.
Bo jak wiemy cały czas wracają plany budowy linii kolejowej Wieruszów - Sieradz...
Wtedy to dopiero obudzimy się z palcem w nocniku...
Czy tak trudno jest chociaż poruszyć ten temat?
Wtedy załatwili byśmy sobie remont naszej linii a może i nawet zwiększyli prędkość która była tu w latach świetności...
Czy naprawdę lepiej budować jakąś linie wiodącą przez same pola? już pomija elektryfikacje linii na odcinku Oleśnica - Kępno
Podobno w pociągach wiecznie brak frekwencji...
To ja się pytam jak oni tam dadzą rade skoro pociągi jadące przez aglomeracje Kal. - Ostrowską mają małą frekwencje a co dopiero przez wielkie gigantyczne Kępno?
Powiedźcie kto ma o to powalczyć jak nie nasze władze?
Łódź, Wrocław?? do nich pociągi i tak dojadą...
Wracając jednak no powiedzmy do tematu...
Nie wiem jak wy ale ja czasem myślę jakby to miasto mogło wyglądać gdyby nie pewne wydarzenia...
Np: zburzenie miasta itd...
I również stawiam sobie pytanie co by gdyby rzeczywiście ten węzeł wtedy powstał.
Pomijam już rozwój miasta, być może większa ilość mieszkańców itd. tylko jakby pewne miejsca wyglądały...
Generalnie na temat węzła jeszcze zbytnio nie udało mi się nic znaleźć...
Chodź słyszałem również o jakimś wariancie 2.
Mianowicie że dworzec główny miałby być na obecnym osiedlu Widok konkretniej gdzieś w rejonach Lidla oczywiście wtedy jeszcze nie było bloków na widoku.
Takie tam przykładowe warianty:
I zadaje sobie chociażby pytanie jakie byłby plany na siatkę drogową w mieście?
Czy tak zwany pierścień śródmieścia by powstał? W jego wypadku kolej ma bardzo podobny przebieg.
Czy torowisko graniczyło by z ringiem?
Czy powstała by wgl. nowa koncepcja na drogi w Kaliszu?
Kolejna sprawa to gdzie Kalisz by się rozbudowywał?
Bardzo często kolej jest ograniczeniem i robi za granice zabudowy miasta...
Tutaj raczej nie byłoby zbytnio wyboru bo zostałby w sumie tylko zalewowy Rajsków więc zabudowa by musiała się gdzieś przebić za tory.
Wyobrażacie sobie stacje kolejową gdzieś na Podmiejskiej?
I te gigantyczne ilości torów pod dworcem?
Wątpię by wtedy myślano by o budowie osiedla HS.
Ciężko mi jest sobie wyobrazić że generalnie nad każdą drogą wylotową z Kalisza szłyby tory.
W sumie to i czasem dobrze że to nie powstało...
Bo obecnie są problemy z brakiem funduszy na obwodnicę a jakby doszły jeszcze budowy dodatkowy wiaduktów bo kolej
-
- Użytkownik
- Posty: 5
- Rejestracja: 19 mar 2015, o 14:13
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
My również planujemy obwodnicę, ale jako że ludziom się nie dogodzi to proponowane przez ludzi rozwiązanie będzie droższe o 50 mln Skończy się tak że nie będzie ani kilometra znów.
Ostatnio zmieniony 3 wrz 2015, o 08:35 przez mirekwalczyk, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Jakby kto nie znał tej okolicy, to po znakach i komunikacji kolejowej można powiedzieć, że Ostrów Wlkp. to metropolia, podczas gdy Kalisz to tylko mieścinka, przez którą przejeżdża się w drodze do Ostrowa. W tej dziedzinie leżymy, a tak jak ktoś wyżej wspomniał nie można wymarzyć sobie lepszej lokalizacji niż w takim trójkącie w jakim leży Kalisz ...
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Jakby powrócono do tamtej koncepcji ciekawe jakby wyglądała?
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Trochę nie w temacie ale związane z koleją...
Pierwszy raz to widzę
Pierwszy raz to widzę
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Niestety koledzy nigdy nie szukałem w archiwach i zbytnio się na tym nie znam.
Tym razem znałem takie cudo.
/Budowa kolei Poznań - Nowe Miasto nad Wartą - Pleszew - Kalisz/ (1868 - 1876)
http://szukajwarchiwach.pl/53/328/0/-/8 ... bJednostka" onclick="window.open(this.href);return false;
https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_281" onclick="window.open(this.href);return false;
Historia:
Tym razem znałem takie cudo.
/Budowa kolei Poznań - Nowe Miasto nad Wartą - Pleszew - Kalisz/ (1868 - 1876)
http://szukajwarchiwach.pl/53/328/0/-/8 ... bJednostka" onclick="window.open(this.href);return false;
https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_281" onclick="window.open(this.href);return false;
Historia:
Powstanie trasy z Oleśnicy do Gniezna nastąpiło dzięki właścicielom ziemskim ze Śląska i południowej Wielkopolski. Obserwując prace w 1868 roku nad przygotowaniami do budowy linii z Poznania do Torunia oraz Bydgoszczy postanowili o budowie szlaku zmierzającego do Gniezna. Nowa linia miała połączyć Oleśnicę z Gnieznem przez Milicz, Cieszków, Zduny, Krotoszyn, Koźmin Wielkopolski, Nowe Miasto nad Wartą i Wrześnię. Planowany szlak połączyłby Kolej Prawego Brzegu Odry (wiodącą z Wrocławia przez Oleśnicę do Tarnowskich Gór) z trasą Poznań – Toruń. Nowa linia znacząco skróciłaby czas transportu węgla z GOP-u do portów bałtyckich. Zawiązało się konsorcjum na rzecz budowy linii, w którego skład wchodzili książę Thurn und Taxis z Krotoszyna, urzędujący nadprezydent prowincji śląskiej, hrabia Otto zu Stolberg-Wernigerode oraz wolny pan stanowy Wielki Komorzy Dziedziczny Księstwa Śląskiego hrabia August von Maltzan z Milicza. W tym samym czasie powstał komitet budowy linii kolejowej z Poznania przez Nowe Miasto nad Wartą i Pleszew do granicy państwa w kierunku na Kalisz (zabór rosyjski).
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Heh zgłosiłem się na parę fanpage historycznych paru kaliszan polubiło udostępniło post.
Niestety nic nie wskóraliśmy
Podbijam temat nadal szukam informacji
Niestety nic nie wskóraliśmy
Podbijam temat nadal szukam informacji
- Martius777
- Użytkownik
- Posty: 24
- Rejestracja: 29 lip 2020, o 11:58
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Kalisz cały czas miał pecha jeśli chodzi o kolej. Długo nie doprowadzano kolei do Kalisza bo był miastem przygranicznym, jak w końcu doprowadzili to wybudowali jako linię "wojskową, strategiczną" z dala od centrum Kalisza, Sieradza, Łasku i innych miast po drodze. Ciekawostka - łuki w Kaliszu to nie tylko wynik dużych poziomów terenu, były dodatkowym zabezpieczeniem na wypadek gdyby Niemcy mieli napaść na Rosję. Zanim pociąg z wojskiem dotarłby do rzeki, można było "profilaktycznie" wysadzić most kolejowy.
Podczas II RP planowali linie na Pleszew, Inowrocław i Częstochowę. Pierwotnie węglówka miała iść przez Kalisz ale za czasów komuny przesunięto na Zduńską Wolę.
Po wojnie nie pamiętam dokładnie kiedy, był wniosek i były PIENIĄDZE na budowę linii z Kalisza do Pleszewa - Poznań odrzucił uznając, że siatka w Wlkp jest WYSTARCZAJĄCA.
Podczas II RP planowali linie na Pleszew, Inowrocław i Częstochowę. Pierwotnie węglówka miała iść przez Kalisz ale za czasów komuny przesunięto na Zduńską Wolę.
Po wojnie nie pamiętam dokładnie kiedy, był wniosek i były PIENIĄDZE na budowę linii z Kalisza do Pleszewa - Poznań odrzucił uznając, że siatka w Wlkp jest WYSTARCZAJĄCA.
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Węglówkę wybudowano w latach 1926-1933. Jak zatem za czasów komuny mogli ją "przesunąć" przez Zduńską Wolę?
Przypominam, że magistrala węglowa miała umożliwić transport węgla ze Śląska do portu w Gdyni, który to w przeciwieństwie do Gdańska znajdował się w polskich rękach.
Przypominam, że magistrala węglowa miała umożliwić transport węgla ze Śląska do portu w Gdyni, który to w przeciwieństwie do Gdańska znajdował się w polskich rękach.
Życie to gra w której jesteś tylko pionkiem
- Martius777
- Użytkownik
- Posty: 24
- Rejestracja: 29 lip 2020, o 11:58
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Pomylilem realia czasowe. Mam kiepską pamięć do dat. Dziękuję za sprostowanie oczywistego błędu. Widzialem w internecie plany weglówki, jeden wariant był przez Kalisz ale zdecydowali aby szła koło Zduńskiej Woli
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu
Trochę wiadomości o planowanym dawniej węźle kolejowym w Kaliszu i budowie drugiej stacji kolejowej z dworcem kolejowym na Tyńcu można pozyskać z wykładu dra Górzyńskiego opublikowanego na fejsbukowym fanpejdżu Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
Mam dosyć tego miasta, Czerwono-czarnej mafii. (T.Love, „King”, 1992)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu
Świetny materiał jeżeli chodzi o przystanek na Chmielniku o to Screeny:
Ciemny kolor to linia kolejowa, jest to mapka z najdalszym oddaleniem widać na Chmielniku węzeł (odbicie)
Tutaj najfajniejsza mapa jeżeli chodzi o odnalezienie się w tych planach, myślę że bez większych przeszkód widać że dworzec miał być usytuowany na ul. Warszawskiej, natomiast na tej mapce widać by chociażby coś przypominającego dziejską ul. Toruńską ponadto widać kontury szpitala które się zgadzają
Ciemny kolor to linia kolejowa, jest to mapka z najdalszym oddaleniem widać na Chmielniku węzeł (odbicie)
Tutaj najfajniejsza mapa jeżeli chodzi o odnalezienie się w tych planach, myślę że bez większych przeszkód widać że dworzec miał być usytuowany na ul. Warszawskiej, natomiast na tej mapce widać by chociażby coś przypominającego dziejską ul. Toruńską ponadto widać kontury szpitala które się zgadzają
Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.
Trochę mi się nudziło wzorowałem się na AWP, skrzyżowaniu Łódzka/Warszawska szkoły 3 Maja wyszło coś takiego
- Załączniki
-
- 1.png (1.53 MiB) Przejrzano 6349 razy