artykuł z calisia.pl Nie jestem tylko pewien czy w dobrym miejscu to wklejam (ostatni słabo z czytaniem wątków drogowych
) jeśli będzie w złym miejscu to przeniesiemy
Droga nr 25 - co dalej?
Aga
25/09/2009 11:48
Nie ulicą Podmiejską i Stanczukowskiego, jak planowano wcześniej, ale nową drogą – łączącą obwodnicę Nowych Skalmierzyc z ulicą Poznańską pobiegnie nowy odcinek trasy nr 25. O planach dotyczących tej właśnie trasy mówił Prezydent i Wiceprezydenci miasta podczas ostatniej konferencji prasowej.
D
Aga
Daniel Sztandera, Wiceprezydent
Niedawno oddano do użytku obwodnicę Nowych Skalmierzyc. Jej powstanie nie wpłynęło na zmniejszenie ruchu na Al. Wojska Polskiego czy Podmiejskiej w Kaliszu. W planach jest jednak powstanie odcinka, który miałby zmniejszyć to natężenie. Trzykilometrowa trasa przebiegałaby od obwodnicy Nowych Skalmierzyc do ul. Poznańskiej.
Od dłuższego czasu myśleliśmy o tym, co zrobić, by drogę nr 25 skierować w takie miejsce, by zmniejszyć ruch z Al. Wojska Polskiego i Podmiejskiej i ułatwić życie mieszkańcom Kalisza – mówił Janusz Pęcherz, Prezydent Kalisza – Nakreślaliśmy w naszych planach nowy przebieg drogi nr 25 w granicach Kalisza. Zabiegaliśmy o to, by w dokumentach wojewódzkich dotyczących głównie strategii rozwoju transportu woj. wielkopolskiego, ale także dokumentach rozwoju woj. wielkopolskiego w ogóle, znalazły się zapisy co do nowych obwodnic Kalisza, głównie obwodnicy północnej. Takie zapisy są.
Na wężle przy Castoramie jest zejście do nowej części drogi nr 25 – wyjaśnia Prezydent – To coś nowego, bo tego nie było w planach Dyrekcji Generalnych Dróg Krajowych. Naszym wysiłkiem przygotowano to zejście. Z tego miejsca biegłby odcinek od nowej obwodnicy Nowych Skalmierzyc, przed pola dobrzeckie, do ul. Poznańskiej.
Kalisz jako Miasto na prawach powiatu samo jest odpowiedzialne za sfinansowanie budowy tej drogi. Za budowę dróg w obrębie miast, które nie są powiatami grodzkimi odpowiada rząd, a dokładnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Koszt powstania trzykilometrowego odcinka wynosiłby ok. 100 milionów złotych. Miasto nie może sobie pozwolić na tę inwestycję ze środków własnych. Aplikowało więc o dotacje unijne. Ze względu jednak na zmianę przepisów, wniosek okazał się niekompletny i został odrzucony. Rozpoczęła się więc realizacja prac projektowych. Za te odpowiedzialna jest firma z Gliwic wyłoniona w drodze przetargu.
Będziemy się starać o finanse. Jest duże prawdopodobieństwo, że pod koniec roku budżetowego Unii Europejskiej mogą pojawić się dodatkowe środki na powstanie tego odcinka, wynikające z rozstrzygnięć przetargów w całym kraju – uzupełnia Daniel Sztandera, Wiceprezydent – Miasto Kalisz bowiem nie będzie w stanie w ciągu dwóch lat przy takim budżecie, jaki mamy wybudować tej drogi.
Decyzje o tym, jakie drogi rząd powinien budować w pierwszej kolejności podejmowane są na podstawie zmierzonego natężenia ruchu panującego na poszczególnych drogach – tłumaczy Daniel Sztandera –
Na drodze krajowej nr 11, która przebiega przez Ostrów, przez miasto przejeżdża 28 tys. pojazdów na dobę. Droga krajowa nr 25 – tutaj mamy największe nasilenie na odcinku Kalisz – Ostrów – 15,168 pojazdów na dobę, na odcinku Kalisz, w kierunku autostrady w Koninie – 6693 pojazdów. Przy takich różnicach wiadomo, gdzie w pierwszej kolejności będą budowane drogi. Trasa nr 25 nie doczeka się tak szybko czteropasmowej drogi do Konina. W przyszłym roku na tej trasie budowane będą lewoskręty, by usprawnić ruch.
Gdy zakończona zostanie budowa obwodnicy Ostrowa, budowana będzie czteropasmowa droga z Ostrowa do Kalisza, by upłynnić ruch prawie 16 000 pojazdów.
Jesienią mają być prowadzone rozmowy z Dyrekcją Generalną na temat budowy odcinka drogi, która wyprowadzi trasę nr 25 od ul. Poznańskiej do granicy być może z gminą Żelazków czy Blizanów – zapowiada Janusz Pęcherz – To będzie zadanie Dyrekcji Generalnej.
Nadchodzi też czas, by w planach pojawiła się obwodnica północna Kalisza. Myślimy, że stanie się to raczej po 2012 roku. Północna obwodnica prawdopodobnie w ogóle nie wchodziłaby w granice Kalisza.