Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Jak postanowiłem, tak zacząłem bliżej „przygladać się” miejscom związanym z linią kolei wąskotorowej Kucharki – Gliny. Na razie jest to mały krok, lecz nie ostatni i myślę, że nie tylko za moja sprawą, lecz również innych forowiczów zainteresowanych tematem uda się przedstawić jej pozostałości i odkryć chociaż część tajemnic.
Dziś – Gliny, niewielka wieś położona na skraju zbierskich lasów, dostępna komunikacyjnie z drogi krajowej nr 25. Po zjeździe z niej, wystarczy pokonać niewielki dystans by momentalnie „namierzyć” szukane miejsce. Ponad małą kępą drzew góruje komin – miejsce nazwane na współczesnych mapach „spaloną cegielnią”. O cegielni tej wspomniał sobieraj-3, ale czy faktycznie kres jej funkcjonowania wiązał się z pożarem, czy też jest to bardziej efekt nieprawdziwych legend, utrwalony w ten sposób przez kartografa, co zresztą niejednokrotnie miało miejsce w innych przypadkach. Prawdopodobnie, wyłącznie z faktem funkcjonowania cegielni była związana linia kolei, doprowadzona tutaj ze Zbierska. Jak długo była czynna? Zapewne jej kres nastąpił z zaprzestaniem wydobycia gliny we wschodniej części wsi. Obecnie miejscowość ta jest niewątpliwie bardziej senna i życie w niej biegnie zupełnie innym rytmem...
Starotorze od strony drogi głównej, prowadzącej przez wieś. Dziś dojazd do lasu i kilku nieruchomości. Widok w kierunku wschodnim
"Wjazd" do lasu
Szpaler drzew towarzyszący starotorzu. Widok w kierunku północno-wschodnim
"Świadek historii" - komin starej cegielni
Dziś – Gliny, niewielka wieś położona na skraju zbierskich lasów, dostępna komunikacyjnie z drogi krajowej nr 25. Po zjeździe z niej, wystarczy pokonać niewielki dystans by momentalnie „namierzyć” szukane miejsce. Ponad małą kępą drzew góruje komin – miejsce nazwane na współczesnych mapach „spaloną cegielnią”. O cegielni tej wspomniał sobieraj-3, ale czy faktycznie kres jej funkcjonowania wiązał się z pożarem, czy też jest to bardziej efekt nieprawdziwych legend, utrwalony w ten sposób przez kartografa, co zresztą niejednokrotnie miało miejsce w innych przypadkach. Prawdopodobnie, wyłącznie z faktem funkcjonowania cegielni była związana linia kolei, doprowadzona tutaj ze Zbierska. Jak długo była czynna? Zapewne jej kres nastąpił z zaprzestaniem wydobycia gliny we wschodniej części wsi. Obecnie miejscowość ta jest niewątpliwie bardziej senna i życie w niej biegnie zupełnie innym rytmem...
Starotorze od strony drogi głównej, prowadzącej przez wieś. Dziś dojazd do lasu i kilku nieruchomości. Widok w kierunku wschodnim
"Wjazd" do lasu
Szpaler drzew towarzyszący starotorzu. Widok w kierunku północno-wschodnim
"Świadek historii" - komin starej cegielni
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Budowa wąskotorówki w okolicach Zbierska:
Dworzec w Zbiersku:
Niestety nie znam dokładnej daty wykonania tych zdjęć, prawdopodobnie 1916 - ale równie dobrze to mogą być pocztówki zdjęciowe wysłane w 1916 (a wykonane wcześniej). Kiedyś było na Allegro.
Dworzec w Zbiersku:
Niestety nie znam dokładnej daty wykonania tych zdjęć, prawdopodobnie 1916 - ale równie dobrze to mogą być pocztówki zdjęciowe wysłane w 1916 (a wykonane wcześniej). Kiedyś było na Allegro.
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Mariuszu, Na jednych mapach linia ta - ,,cukrowniana'' należąca do Cukrowni Repphanów (Wilhelma i sukcesorów) nie łączyła się z linią kolei podjazdowej nr 218 Turek Zbiersk - Kalisz i Opatówek. Na innych była połączona. Miała ,,styk w okolicy wielkiego placu rozładunkowego buraków. Przecinała drogę powiat. Zbiersk - Przyranie w okolicy przystanku KLA - istnieje podtorze . Potem odbijała w kier.DK 25 i z jej prawej strony biegła do Glin. Nie wiem czy miała bocznicę do tartaku? Pewnie tak, bo surowiec w postaci drewna i gliny = cegieł był niezbędny .
Dawałem foty na stronę Qurczaka - http://www.kolej.one.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jej przebieg w okresie WW I był następujący :
KUCHARKI/ Moltkesruhm
Szkudła/ Friedrichseck
Gołuchów/ Goldenau
Tursko/ Tuerkenfeld
Łaszków/ Lingen
Godziątków/ Buntershasen
Przyjarantowie/Jarantow (koło wzgórza 107)
ZBIERSK/ Vorwalde
GLINY/ Ziegelei
Na południe od Zbierska Cukr. istnieje jej ślad w postaci drogi szutrowo-gruntowej, dalej przecina DK 25 pomiędzy pierwszymi największymi drzewami w Kiączyniu Nowym i dalej drogą gruntową( na podtorzu) wije sie do lasu na N od dawnego folwarku - ob. ośr. konny pana J. W lesie k.Jarantowa były ślady podkładów w postaci resztek. Potem przecina drogę Stawiszyn - Brudzew i prosto przez Godziątków.W Łaszkowie, na S od drogi Janków I - Bielawy w korycie Prosny sterczą jeszcze słupy od mostu kolejowego. Jinię tą buduwano w okresie 1923-26.
Dawałem foty na stronę Qurczaka - http://www.kolej.one.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jej przebieg w okresie WW I był następujący :
KUCHARKI/ Moltkesruhm
Szkudła/ Friedrichseck
Gołuchów/ Goldenau
Tursko/ Tuerkenfeld
Łaszków/ Lingen
Godziątków/ Buntershasen
Przyjarantowie/Jarantow (koło wzgórza 107)
ZBIERSK/ Vorwalde
GLINY/ Ziegelei
Na południe od Zbierska Cukr. istnieje jej ślad w postaci drogi szutrowo-gruntowej, dalej przecina DK 25 pomiędzy pierwszymi największymi drzewami w Kiączyniu Nowym i dalej drogą gruntową( na podtorzu) wije sie do lasu na N od dawnego folwarku - ob. ośr. konny pana J. W lesie k.Jarantowa były ślady podkładów w postaci resztek. Potem przecina drogę Stawiszyn - Brudzew i prosto przez Godziątków.W Łaszkowie, na S od drogi Janków I - Bielawy w korycie Prosny sterczą jeszcze słupy od mostu kolejowego. Jinię tą buduwano w okresie 1923-26.
Ostatnio zmieniony 6 lip 2015, o 09:41 przez sobieray-3, łącznie zmieniany 1 raz.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kiedyś , jako ,,ok333'' popełniłem cos takiego :
http://ok-kolej.pl/portal/readarticle.php?article_id=67
http://ok-kolej.pl/portal/readarticle.php?article_id=67
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
-
- Użytkownik
- Posty: 6822
- Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
- Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Ponadto tutaj Zacharski gdzieś zamieścił WIG-a przedwojennego iz przebiegie obu linii ;
1. Ociąż - Kurów - Kotowiecko - Kucharki (1 425 mm ),
2. Kucharki - Gliny ( 750 mm ).
Mam więcej fot, ale na oddz. pendrive.
1. Ociąż - Kurów - Kotowiecko - Kucharki (1 425 mm ),
2. Kucharki - Gliny ( 750 mm ).
Mam więcej fot, ale na oddz. pendrive.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska
Wisława Szymborska
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Tak dla odświeżenia wątku dwa zdjęcia. Przemek nie tak dawno pytał o przebieg tej linii w Gołuchowie, ja natomiast odwiedziłem dzisiaj Łaszków. Niestety brak czasu uniemożliwił mi bliższe zaznajomienie się z terenem.
Zwarty pas zadrzewień i zakrzewień wyznaczający ślad po linii kolejowej oraz resztki starej zabudowy widziane z drogi do wsi. Widok w kierunku północnym.
Roślinność porastająca wąskie ale długie zagłębienie, przecinające ukośnie drogę z Łaszkowa do Biskupic, pozwalające na zredukowanie różnicy wysokości terenu. Widok w kierunku Prosny.
Zwarty pas zadrzewień i zakrzewień wyznaczający ślad po linii kolejowej oraz resztki starej zabudowy widziane z drogi do wsi. Widok w kierunku północnym.
Roślinność porastająca wąskie ale długie zagłębienie, przecinające ukośnie drogę z Łaszkowa do Biskupic, pozwalające na zredukowanie różnicy wysokości terenu. Widok w kierunku Prosny.
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Może komuś się przyda próbowałem wyszukać śladów po dawnej linii...
Czysta mapa:
http://i.imgur.com/QVD57cE.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
A tyle wynalazłem po słabym tropie i moim domyślę...
http://i.imgur.com/SWL1xcO.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Czysta mapa:
http://i.imgur.com/QVD57cE.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
A tyle wynalazłem po słabym tropie i moim domyślę...
http://i.imgur.com/SWL1xcO.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Swoją drogą, czy w Kotowiecku był kiedyś PGR? Bo wygląda to na całkiem solidny kompleks.
Na tej stronie: http://woznyj.republika.pl/mapaniedokladne.html" onclick="window.open(this.href);return false;, podane jest, że najpierw linię Ociąż - Kucharki zamknięto dla ruchu pasażerskiego, następnie dopiero dla ruchu towarowego. Moje pytanie brzmi, co transportowano jeszcze w 1987 roku w kierunku Kucharek? Czy ciągle była to linia służąca naturalnemu przedłużeniu linii "buraczanej"? Czy raczej wykorzystywano ją właśnie dla pobliskich zakładów?
Na tej stronie: http://woznyj.republika.pl/mapaniedokladne.html" onclick="window.open(this.href);return false;, podane jest, że najpierw linię Ociąż - Kucharki zamknięto dla ruchu pasażerskiego, następnie dopiero dla ruchu towarowego. Moje pytanie brzmi, co transportowano jeszcze w 1987 roku w kierunku Kucharek? Czy ciągle była to linia służąca naturalnemu przedłużeniu linii "buraczanej"? Czy raczej wykorzystywano ją właśnie dla pobliskich zakładów?
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Był PGR , dawny majątek von Lekov z własną kolejką.<Przemek> pisze:Swoją drogą, czy w Kotowiecku był kiedyś PGR? Bo wygląda to na całkiem solidny kompleks.
?
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy
autor anonimowy
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Majątek to wiadomo, znana historia. Natomiast wolałem potwierdzić jakie były losy tego kompleksu:) Dzięki milo. A jeszcze jedna kwestia, rozumiem, że do końca istnienia kolejki infrastruktura należała do PKP? A co z gruntami? PKP się ich pozbyło?
-
- Użytkownik
- Posty: 10980
- Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
- Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
A czyw tym Kotowiecko, zostało coś zabytkowej zabudowy folwarku?
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
A czy wiadomo cos wiecej odnosnie odgalezienia linii Kucharki - Ociaz, w Kotowiecku wlasnie? Na atlasach kolejowych widac to odgalezienie do Pawlowa. Jak rozumiem Pawlow wchodzil w sklad zespolu ziemskiego? Brak jednak pewnych i dokladnych zrodel na temat zarowno glownego szlaku jak i odgalezien.
W ogole taka refleksja mnie naszla, ze kiedys to byly niesamowite czasy. Popatrzmy, mozny pan, wlasciciel ziemski, chcac usprawnic funkcjonowanie swojego folwarku, postanawia wybudowac sobie kolej, a co Z jakiegoklowiek punktu widzenia, taka sytuacja jest praktycznie nie do pomyslenia dzis. To tak, jak ja bym najpierw wykupil tysiace hektarow a nastepnie wybudowal sobie lotnisko, co by mi latwiej bylo transport z Chin dostarczac. Ze tak zapytam kolokwialnie, czaicie baze w ogole? Jest cos romantycznego w tej historii i mysle tez w historii ogolnie. Szkoda tylko, ze malo informacji pozostalo do dzis na ten temat, szczegolnie jesli chodzi o dokumentacje zdjeciowe, bo te uwielbiam najbardziej.
Do kogo nalezy w ogole teraz palac Lekovow? Byc moze, jesli jest w majatku rodzinnym, to jest mozliwe udac sie tam i jakos popytac o historie, zapiski, rozne dokumenty, wsrod ktorych mogly by znalezc sie tez informacje o kolejce.
W ogole taka refleksja mnie naszla, ze kiedys to byly niesamowite czasy. Popatrzmy, mozny pan, wlasciciel ziemski, chcac usprawnic funkcjonowanie swojego folwarku, postanawia wybudowac sobie kolej, a co Z jakiegoklowiek punktu widzenia, taka sytuacja jest praktycznie nie do pomyslenia dzis. To tak, jak ja bym najpierw wykupil tysiace hektarow a nastepnie wybudowal sobie lotnisko, co by mi latwiej bylo transport z Chin dostarczac. Ze tak zapytam kolokwialnie, czaicie baze w ogole? Jest cos romantycznego w tej historii i mysle tez w historii ogolnie. Szkoda tylko, ze malo informacji pozostalo do dzis na ten temat, szczegolnie jesli chodzi o dokumentacje zdjeciowe, bo te uwielbiam najbardziej.
Do kogo nalezy w ogole teraz palac Lekovow? Byc moze, jesli jest w majatku rodzinnym, to jest mozliwe udac sie tam i jakos popytac o historie, zapiski, rozne dokumenty, wsrod ktorych mogly by znalezc sie tez informacje o kolejce.
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Chyba jeszcze na początku lat 90-ych - początkowy fragment odgałęzienia służył za bocznicę dla rozklekotanych wagonów towarowych.<Przemek> pisze: co transportowano jeszcze w 1987 roku w kierunku Kucharek? Czy ciągle była to linia służąca naturalnemu przedłużeniu linii "buraczanej"? Czy raczej wykorzystywano ją właśnie dla pobliskich zakładów?
Re: Linia kolei wąskotorowej Kucharki - Gliny
Dzięki za informację newuser. A więc w ostatnich latach życia linii Kucharki - Ociąż, praktycznie nic już po niej nie jeździło?