Śródmiejska rama komunikacyjna
: 7 lis 2010, o 10:03
Podwójną czerwoną linią oznaczyłem drogi o przekroju większym niż 1x2. Są nimi: śródmiejska rama, oraz ulice łączące ramę z drogami krajowymi. Uważam, że jest to absolutne minimum, niezbędne dla rozwoju miasta.
Rama pozwala wyrzucić poza śródmieście ruch międzydzielnicowy. Łączy między sobą dzielnice położone wokół śródmieścia, bez konieczności przejazdu przez centrum miasta. Daje szansę na uruchomienie potencjalnych terenów zabudowy wielo i jednorodzinnej: Dobrzec Północ, Majków (po lewej stronie ul.Piłsudskiego), Chmielnik, Tyniec i Huby.
W przyszłości, wraz z urbanizacją terenów na północ i zachód od centrum miasta, ramę śródmiejską powinna częściowo odciążać DK 25. Dlatego ważne jest, by DK 25 przebiegała blisko miasta, najlepiej tak jak na rysunku, czyli zgodnie ze studium.
A teraz przejdę do poszczególnych odcinków śródmiejskiej ramy kom.
Rondo Dobrzeckie- Rondo Westerplatte
Ten odcinek powinien wyglądać podobnie do istniejącej 2-jezdniowej ulicy Podmiejskiej. Szeroki pas dzielący jezdnie pozwoliłby uniknąć sygnalizacji świetlnych w pobliżu mniejszych obiektów usługowo-handlowych ulokowanych wzdłuż ulicy. Przy Rondzie Dobrzeckim, od strony domków, należy spodziewać się ekranów.
Odcinek Rondo Westerplatte - Górnośląska potrzebuje jedynie kosmetyki.
Wyzwaniem dla projektantów jest za to węzeł w rejonie dworców. Temat wymaga jednak osobnego potraktowania.
Dalej mamy świeżutką Trasę Bursztynową i załatwiony problem aż do ul.Częstochowskiej. Odcinek od Częstochowskiej do Łódzkiej wymaga dobudowy drugiej jezdni, a więc także dwóch mostów.
Odcinek od Łódzkiej do Sikorskiego fragmentami powinien wyglądać podobnie do TB. Zaczynamy od skrzyżowania Łódzkiej z TB (rondo?) Jedziemy ulicą Pszenną, po obu stronach niestety konieczne będą ekrany. Przecinamy ul. Braci Niemojowskich (małe rondo, takie jak na TB). Dalej droga prowadzi w pole i w tym miejscu powinno powstać duże rondo, ponieważ w przyszłości będzie to bardzo ważne skrzyżowanie ramy z drogą wylotową na Turek oraz połączenie ramy z DK 12. Na rondzie skręcamy w lewo, w kierunku ul.gen.Sikorskiego. Najbardziej kłopotliwe wydaje się połączenie z ul.Sikorskiego poprzez ul. Moniuszki. Wymaga bowiem licznych wyburzeń.
Ul.Sikorskiego ma pozostawioną rezerwę pod drugą nitkę. Korekty wymaga odcinek Sikorskiego od skrzyżowania ze Skarszewską (małe rondo) do kolejnego wirtualnego skrzyżowania z drogą zbiorczą równoległą do Skarszewskiej.
Skręcamy w lewo do al.WP. Aleją WP dojeżdżamy do Majkowskiej. Skrzyżowanie z Majkowską, podobnie jak wcześniejsze ze Stawiszyńską kwalifikuje się do "rewitalizacji" Sama Majkowska nie wymaga przebudowy. Jedynie skrzyżowanie z Piłsudskiego przebudowałbym tak jak TB z Górnośląską (światła)
Na odcinku Piłsudskiego i Stanczukowskiego, aż do Ronda Dobrzeckiego jest zarezerwowany pas pod drugą nitkę. Po drodze warto wybudować małe rondo na Złotej. Dobrze byłoby też powiększyć rondo na Poznańskiej, ale ze względu na zabudowę jest to mało realne.