WSK
Rys historyczny z oficjalnej strony zakładu
Początki istnienia zakładu sięgają roku 1941 kiedy Niemcy zaczynają budowę kompleksu budynków przemysłowych. Od 1942r. rusza w nich produkcja a zakład otrzymuje nazwę „Zollenwerke”.
Początki Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego “PZL - Kalisz” Spółka Akcyjna sięgają roku 1946, a jej nazwa zmieniała się kolejno:
Państwowe Zakłady Samochodowe - od lipca 1946r. do stycznia 1949r.
Zakłady Sprzętu Samochodowego - od stycznia 1949r. do września 1951r.
Zakłady Naprawy Samochodów - od września 1951r. do czerwca 1952r.
Do roku 1952 Zakład remontował samochody ciężarowe i osobowe 11 typów, w tym również prowadził remonty silników spalinowych.
W czerwcu 1952 roku przedsiębiorstwo zmieniło profil produkcji wchodząc do grupy przedsiębiorstw branży lotniczej i kolejny raz zmieniło swoją nazwę na:
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Przedsiębiorstwo Państwowe - od czerwca 1952r. do pażdziernika 1996r.
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego “PZL-Kalisz” Spółka Akcyjna - od pażdziernika 1996r.
Produkcję lotniczą zapoczątkowano w 1952 roku od silników 5-cio cylindrowych M-11D i M-11Fr chłodzonych powietrzem o mocy 125 KM służących do napędu samolotów PO-2, CSS-13 i Junak.
W roku 1956 rozpoczęto produkcję gwiazdowego 9-cio cylindrowego silnika AI-14R o mocy 260 KM, służącego do napędu samolotu Jak-12, Gawron i następnie Wilga.
W roku 1957 uruchomiono produkcję gwiazdowego 7-mio cylindrowego silnika WN-3 o mocy 320 KM, służącego do napędu samolotu TS-8 Bies.
W roku 1960 rozpoczęto produkcję gwiazdowego 9-cio cylindrowego silnika ASz-62IR o mocy 1000 KM, stanowiącego napęd samolotu An-2 i Dromader.
W 1971 roku uruchomiono produkcję silników przepływowych WK-1A i WK-1F o ciągu 2700 i 3440 kG, służących do napędu samolotów Lim-2 i Lim-5.
W 1979 roku wdrożono do produkcji mechanizmy sterowania klapami, slotami oraz sterem kierunku do samolotów IŁ 86 i IŁ 96.
W 1987 roku uruchomiono produkcję nowego silnika turbośmigłowego TWD-10B o mocy 960 KM, służącego do napędu samolotu An-28.
W roku 1970 wdrożono w przedsiębiorstwie produkcję wyrobów z branży nielotniczej: uruchomiono produkcję silników wysokoprężnych Henschel z turbodoładowaniem i bez, pompy olejowe do nich i do silników Leyland oraz drążki popychaczy do silników Fiat i Leyland a także sprężarki odśrodkowe do silników wysokoprężnych. Produkowano i produkuje się nadal wały korbowe do różnych typów silników wysokoprężnych, koła zębate, korpusy o wysokim stopniu trudności wykonania .
[/img]
Początki istnienia zakładu sięgają roku 1941 kiedy Niemcy zaczynają budowę kompleksu budynków przemysłowych. Od 1942r. rusza w nich produkcja a zakład otrzymuje nazwę „Zollenwerke”.
Początki Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego “PZL - Kalisz” Spółka Akcyjna sięgają roku 1946, a jej nazwa zmieniała się kolejno:
Państwowe Zakłady Samochodowe - od lipca 1946r. do stycznia 1949r.
Zakłady Sprzętu Samochodowego - od stycznia 1949r. do września 1951r.
Zakłady Naprawy Samochodów - od września 1951r. do czerwca 1952r.
Do roku 1952 Zakład remontował samochody ciężarowe i osobowe 11 typów, w tym również prowadził remonty silników spalinowych.
W czerwcu 1952 roku przedsiębiorstwo zmieniło profil produkcji wchodząc do grupy przedsiębiorstw branży lotniczej i kolejny raz zmieniło swoją nazwę na:
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Przedsiębiorstwo Państwowe - od czerwca 1952r. do pażdziernika 1996r.
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego “PZL-Kalisz” Spółka Akcyjna - od pażdziernika 1996r.
Produkcję lotniczą zapoczątkowano w 1952 roku od silników 5-cio cylindrowych M-11D i M-11Fr chłodzonych powietrzem o mocy 125 KM służących do napędu samolotów PO-2, CSS-13 i Junak.
W roku 1956 rozpoczęto produkcję gwiazdowego 9-cio cylindrowego silnika AI-14R o mocy 260 KM, służącego do napędu samolotu Jak-12, Gawron i następnie Wilga.
W roku 1957 uruchomiono produkcję gwiazdowego 7-mio cylindrowego silnika WN-3 o mocy 320 KM, służącego do napędu samolotu TS-8 Bies.
W roku 1960 rozpoczęto produkcję gwiazdowego 9-cio cylindrowego silnika ASz-62IR o mocy 1000 KM, stanowiącego napęd samolotu An-2 i Dromader.
W 1971 roku uruchomiono produkcję silników przepływowych WK-1A i WK-1F o ciągu 2700 i 3440 kG, służących do napędu samolotów Lim-2 i Lim-5.
W 1979 roku wdrożono do produkcji mechanizmy sterowania klapami, slotami oraz sterem kierunku do samolotów IŁ 86 i IŁ 96.
W 1987 roku uruchomiono produkcję nowego silnika turbośmigłowego TWD-10B o mocy 960 KM, służącego do napędu samolotu An-28.
W roku 1970 wdrożono w przedsiębiorstwie produkcję wyrobów z branży nielotniczej: uruchomiono produkcję silników wysokoprężnych Henschel z turbodoładowaniem i bez, pompy olejowe do nich i do silników Leyland oraz drążki popychaczy do silników Fiat i Leyland a także sprężarki odśrodkowe do silników wysokoprężnych. Produkowano i produkuje się nadal wały korbowe do różnych typów silników wysokoprężnych, koła zębate, korpusy o wysokim stopniu trudności wykonania .
[/img]