Może być buba w tym temacie.
Ruch pociągów zostanie unieruchomiony?
Puls Biznesu - 07-12-2010 08:10
PKP PLK, zarządca infrastruktury kolejowej żąda zawieszenia licencji Przewozom Regionalnym z powodu długów - czytamy w "Pulsie Biznesu".
Jak informuje dziennik, wniosek PKP PLK o zawieszenie licencji Przewozom Regionalnym trafił kilka dni temu do Urzędu Transportu Kolejowego Uzasadnieniem jest niewystarczające regulowanie 330 mln zł długu wobec zarządcy infrastruktury kolejowej. Przewozy regulują należności na poziomie 38 proc. wymagalnych zobowiązań.
Jeśli urząd odbierze licencję, to unieruchomi niemal cały ruch pociągów lokalnych i regionalnych.
http://www.wnp.pl/wiadomosci/127074.html
PKP PLK: prawie 400 mln zł zadłużenia Przewozów Regionalnych
7 grudnia 2010
Według stanu na 30 listopada zadłużenie Przewozów Regionalnych wobec PKP PLK to 378,5 mln zł – poinformował zarządca infrastruktury. Kwota ta stale powiększa się, ponieważ przewożnik nie reguluje także bieżących faktur. – Jest duże prawdopodobieństwo, że na początku 2011 r. zadłużenie PR wyniesie pół miliarda złotych – mówi Katarzyna Janio, członek zarządu PKP PLK.
Według informacji podawanych przez zarządcę infrastruktury, Przewozy Regionalne w 2010 r. zapłaciły PKP PLK jedynie ok. 45 proc. należności, czyli 226,9 mln zł. W listopadzie tego roku przewożnik wpłacił ok. 30 proc. miesięcznych należności, czyli ok. 13,9 mln zł. 14 grudnia odbędą się kolejne negocjacje pomiędzy oboma podmiotami. Już dziś jednak PKP PLK dopuszcza możliwość wstrzymania ruchu kolejowego Przewozów Regionalnych. Jak zapowiada jednak Katarzyna Janio, negocjacje będą prowadzone do skutku. – Wiedząc o misji społecznej przewożnika i szanując ją, będziemy rozmawiali z Przewozami Regionalnymi tak długo, jak tylko będzie to konieczne – tłumaczy członek zarządu PKP PLK. – Z naszej strony nie będzie żadnych dramatycznych kroków – zapewnia Janio.
Według danych PKP PLK, 30 listopada, podczas posiedzenia ugodowego przed Sądem Rejonowym dla Warszawy Pragi-Północ, Przewozy Regionalne odrzuciły wezwanie PKP PLK do próby ugodowej. 2 grudnia przewożnik odmówił zaplanowanych wcześniej na ten termin negocjacji dotyczących nowej umowy oraz spłaty zadłużenia. Obecna umowa PR wygasa wraz z dotychczasowym rozkładem jazdy, czyli 11 grudnia o 23:59. PKP PLK zwraca uwagę na fakt, że Przewozy Regionalne nie przedstawiły zarządcy infrastruktury wystarczających informacji na temat trzech żródeł pozyskania środków na spłatę długów, które przedtem wskazywały. Chodzi tutaj o leasing zwrotny taboru, pozyskanie inwestora strategicznego oraz egzekucję w drodze postępowania sądowego 680 mln zł od Skarbu Państwa. Jak wskazuje Janio, brak informacji na ten temat ze strony PR to "brak możliwości oceny zdolności regulowania kolejnych zobowiązań przez tego przewożnika w 2011 roku". Według PKP PLK zarząd Przewozów Regionalnych wiedział o tym, że nie będzie w stanie wywiązać się z zobowiązań finansowych, a mimo to podpisał umowę z zarządcą infrastruktury. Z tego powodu w listopadzie PKP PLK poinformowały prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przez zarząd samorządowego przewożnika w styczniu 2010 r. Jak podają Polskie Linie Kolejowe, według informacji przekazywanych przez Przewozy Regionalne, strata operatora za 2010 r. wyniesie 115 mln zł. Do tego dochodzi jednak blisko 400 mln zł zadłużenia wobec zarządcy infrastruktury. Z tego względu PKP PLK ma spore wątpliwości co do wiarygodności PR.
Negocjacje na linii Przewozy Regionalne – PKP PLK w sprawie zadłużenia przewożnika względem zarządcy infrastruktury toczą się od początku 2010 r. Wciąż brak porozumienia, a dług PR względem Polskich Linii Kolejowych rośnie średnio o 1,4 mln zł brutto dziennie.
- Proszę marszałków, będących właścicielami spółki, o przyjrzenie się sytuacji Przewozów Regionalnych – apeluje Katarzyna Janio. – Nie dopuszczam takiej myśli, że nie podpiszemy z PR nowej umowy – mówi. – Z całą stanowczością chciałabym podkreślić, że każdy pasażer w czasie świątecznym dojedzie tam, gdzie chce, także pociągami PR – uspokaja członek zarządu PKP PLK.
http://biznes.onet.pl/pkp-plk-prawie-40 ... rasa-detal